Kod | PP-SM |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu |
Kierunek studiów | PEDAGOGIKA |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Czas trwania | 2-letnie |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
W wychowaniu chodzi o to, ażeby człowiek się stawał coraz bardziej człowiekiem, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich. (św. Jan Paweł II)
Co daje Ci ten kierunek?
- Zdobędziesz pogłębioną i rozszerzoną wiedzę pedagogiczną, historyczno-filozoficzną, psychologiczną i socjologiczną, niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania, pracy opiekuńczej i opiekuńczo-wychowawczej oraz z zakresu terapii pedagogicznej.
- Przygotujesz się do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, oraz diagnostyczno-terapeutycznych w placówkach o charakterze oświatowo-wychowawczym oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
- Zdobędziesz kompetencje prakseologiczne, dydaktyczne, wychowawcze, komunikacyjne, badawcze i kreatywne.
- Rozwiniesz umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.
- Wzbogacisz oraz udoskonalisz swoją wiedzę i kompetencję w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.
- Przygotujesz się do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.
Specjalności
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną
Na tej specjalności proponowane są następujące przedmioty: Diagnoza pedagogiczna ▪︎ Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i wychowawczych ▪︎ Instytucje pomocowe w zakresie problemów rodzinnych, opiekuńczych i wychowawczych ▪︎ Metodyka poradnictwa ▪︎ Negocjacje w sytuacjach kryzysowych ▪︎ Pedagogika rodziny ▪︎ Psychologia człowieka dorosłego ▪︎ Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży ▪︎ Problemy opiekuńcze i wychowawcze okresu dziecięcego ▪︎ Problemy opiekuńcze i wychowawcze okresu dorastania ▪︎ Problemy opiekuńcze i wychowawcze dorosłych dzieci ▪︎ Problemy uzależnień dzieci ▪︎ Problemy uzależnień rodziców ▪︎ Profilaktyka uzależnień ▪︎ Przemoc w rodzinie ▪︎ Sytuacje kryzysowe w małżeństwie i rodzinie ▪︎ Terapia pedagogiczna ▪︎ Wprowadzenie do poradoznawstwa i poradnictwa ▪︎ Prawo rodzinne i opiekuńcze
Poradnictwo opiekuńczo-wychowawcze i rodzinne
Na tej specjalności proponowane są następujące zajęcia specjalnościowe: Elementy diagnozy i terapia pedagogiczna ▪︎ Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych, wychowawczych i specyficznych potrzeb edukacyjnych ▪︎ Psychologia rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży ▪︎ Podstawy terapii pedagogicznej ▪︎ Poradnictwo wychowawcze i rodzinne ▪︎ Profilaktyka trudności w uczeniu się ▪︎ Profilaktyka uzależnienia i współuzależnienia ▪︎ Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej ▪︎ Metodyka pracy socjoterapeutycznej ▪︎ Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych ▪︎ Terapia pedagogiczna - projektowanie indywidualnych programów rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych dzieci i młodzieży ▪︎ Wspomaganie rozwoju dziecka z problemami edukacyjnymi, emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania ▪︎ Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży ▪︎ Prawo pomocy społecznej z elementami prawa rodzinnego i opiekuńczego
Opis programu studiów
Wiedza
- W programie studiów znajdują się przedmioty podstawowe, kierunkowe, moduł przedmiotów wybieralnych związanych z chrześcijańskim charakterem Uczelni oraz moduł kształcenia specjalistycznego i praktyki zawodowe;
- Szerokoprofilowa specjalność zawiera także przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej obejmującej profilaktykę i terapię trudności wychowawczych, zaburzeń socjalizacji oraz trudności w uczeniu się.
Umiejętności
- Absolwent zdobywa umiejętności z zakresu z zakresu pedagogiki, psychologii i metodyki szczegółowej umożliwiające diagnozowanie i prognozowanie sytuacji opiekuńczo-wychowawczych dziecka i rodziny oraz realizowania działań praktycznych w zakresie pomocy dziecku i rodzinie;
- potrafi dostrzegać i identyfikować problemy dydaktyczno-wychowawcze i rozwojowe dzieci oraz podejmować działania profilaktyczne i naprawcze poprzez zastosowanie profesjonalnych metod, w tym także w zakresie współpracy z rodziną;
- potrafi pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania;
- posiada elementarne umiejętności organizacyjne umożliwiające realizację profesjonalnych celów opiekuńczych i wychowawczych oraz zakresu terapii pedagogicznej;
- posiada umiejętność dokonania analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających korekty w dalszej pracy pedagogicznej.
Kompetencje społeczne
Absolwent posiada kwalifikacje umożliwiające podjęcie pracy:
- w szkolnictwie na stanowisku pedagoga szkolnego i pedagoga w świetlicach szkolnych, bursach i internatach;
- w charakterze pedagoga, doradcy, konsultanta w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, ośrodkach szkolno-wychowawczych, Centrach Pomocy Rodzinie, miejskich i Gminnych Ośrodkach Pomocy Społecznej, itp.;
- jako pedagog, wychowawca, terapeuta w świetlicach i klubach środowiskowych, świetlicach socjoterapeutycznych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, ogniskach wychowawczych, w organizacjach pozarządowych i ośrodkach profilaktyczno-terapeutycznych, prowadzących działalność opiekuńczo-wychowawczą, profilaktyczno-terapeutyczną oraz interwencyjną w sytuacjach kryzysowych.
Formy zajęć
- wykład
- ćwiczenia
- konwersatorium
- projekt
- zajęcia praktyczne
Metody kształcenia
- eksponujące (pokaz, drama, gry symulacyjne)
- podające (wykład informacyjny, problemowy, konwersatoryjny)
- poszukujące (samodzielnego uczenia się)
- ćwiczeniowo-praktyczne (analiza źródeł, studium przypadku, metoda projektu)
- dyskusja