• zaloguj się
  • utwórz konto

Pedagogika

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA

Szczegóły
Kod PP-SJ
Jednostka organizacyjna Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
Kierunek studiów PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Jednolite magisterskie
Profil studiów praktyczny
Czas trwania 5-letnie
Wymagany dokument
  • Matura lub dok. równoważny
  Zadaj pytanie
Tura 3 (25.09.2024 10:00 – 25.10.2024 23:59)

(pokaż minione tury)

Pedagogika

W wychowaniu chodzi o to, ażeby człowiek się stawał coraz bardziej człowiekiem, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich. (św. Jan Paweł II)

Opis studiów

W dniu 10 maja 2021 r. Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu podpisał z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Porozumienie o współpracy przy prowadzeniu studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela w dyscyplinie PEDAGOGIKA. Studia te mają być kontynuacją zainicjowanego na PWT w 2019 r. kształcenia na jednolitych studiach magisterskich o profilu ogólnoakademickim, które cieszyły się i cieszą zainteresowaniem wśród studentów. W ten sposób PWT ubogaca swoją ofertę edukacyjną o kształcenie specjalistów, których brak na rynku pracy i na których jest wyraźne zapotrzebowanie społeczne.

Specyfiką kształcenia pedagogów na PWT, wyróżniającą naszą Uczelnię spośród innych w mieście i regionie, także prowadzących kierunki pedagogiczne jest wyraźne zdefiniowanie aksjologiczne, z zachowaniem pełnej gwarancji swobody światopoglądowej. Pomimo, że jest to kierunek i program oczywiście świecki, absolwenci tego kierunku na PWT w znaczący sposób w działalności edukacyjnej odwołują się do określonego wymiaru aksjologicznego. Tym samym więc kształcenie pedagogów na PWT ma istotne znaczenie dla regionu tak w wymiarze społecznym, ekonomicznym, ale i aksjologicznym, tak potrzebnym w obecnych czasach.

Kierunek uzyskał aprobatę Ministerstwa Edukacji i Nauki w 2023 r. i zostanie uruchomiony w dn. 1 października 2023.

Cele studiów

  • Absolwent jednolitych studiów magisterskich pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest przygotowany do podjęcia pracy w różnych placówkach realizujących działania edukacyjne, kulturalne i oświatowe na poziomie kształcenia przedszkolnego i wczesnoszkolnego, w szczególności jako:
    • nauczyciel-wychowawca w placówkach przedszkolnych
    • nauczyciel szkoły podstawowej w klasach I-III

Program ogólny

Absolwent jednolitych studiów magisterskich na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna posiada rzetelną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu prowadzenia nauczania na poziomie przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Studia przygotowują także do nauczania języka angielskiego lub języka niemieckiego w przedszkolu oraz w klasach I-III szkoły podstawowej.

Wiedza

  • Absolwent posiada pogłębioną wiedzę z pedagogiki i psychologii. Zna miejsce i znaczenie pedagogiki w systemie nauk, jej relacje z innymi naukami, jej założenia metodologiczne oraz znaczenie dla systemu edukacji. Zna biologiczne, filozoficzne, społeczne i psychologiczne podstawy kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem rozwoju i zaburzenia rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zna funkcjonowanie instytucjonalne szkół i przedszkoli, sposoby organizowania edukacji dostosowanej do potrzeb i możliwości dzieci. Posiada również wiedzę z zakresu poszczególnych ścieżek edukacyjnych oraz metodyk nauczania poszczególnych przedmiotów.

Umiejętności

  • Ponadto absolwent posiada umiejętności pozwalające na skuteczne prowadzenie procesu dydaktycznego w przedszkolu, jak również w klasach I-III szkoły podstawowej. Potrafi prawidłowo dobierać cele, metody i środki dydaktyczne w procesie nauczania, z wykorzystaniem nowych technologii. Potrafi komunikować się z dziećmi, rodzicami i innymi specjalistami, potrafi współpracować w grupie i kierować pracą grupy oraz rozwiązywać konflikty. Posiada umiejętności diagnozowania rozwoju dzieci i ich osiągnięć edukacyjnych, potrafi pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami rozwojowo-edukacyjnymi. Potrafi również projektować i realizować innowacyjne programy edukacyjne.

Kompetencje społeczne

  • Absolwent posiada kompetencje społeczne niezbędne w pracy z dziećmi w przedszkolu oraz w klasach I-III szkoły podstawowej. Jest otwarty w kontaktach z podopiecznymi i wrażliwy na ich potrzeby. Jest świadomy wpływu, jaki wywiera na ich osobowość i przyszłość. Rozumie znaczenie współpracy z rodzicami uczniów i stara się ją pogłębiać. Zna zasady etyki zawodowej i gotów jest do ich przestrzegania. Posiada świadomość konieczności rozwoju własnych kompetencji zawodowych. Również docenia i realizuje ideę uczenia się przez całe życie. Wykazuje przy tym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.

Program szczegółowy

Charakterystycznymi wyróżnikami kierunku są następujące przedmioty

Moduł pedagogiczno-psychologiczny

  1. Diagnoza edukacyjna dla nauczycieli
  2. Edukacja regionalna i międzykulturowa
  3. Edukacja zdrowotna
  4. Historia wychowania
  5. Komunikacja społeczna 
  6. Metody poznawania dziecka
  7. Organizacja i zarządzanie placówką oświatową
  8. Pedagogika chrześcijańska
  9. Pedagogika medialna/Media w edukacji
  10. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
  11. Pedagogika porównawcza
  12. Pedagogika przedszkolna
  13. Pedagogika społeczna
  14. Pedagogika wczesnoszkolna
  15. Podstawy logopedii
  16. Podstawy pedagogiki specjalnej
  17. Polityka oświatowa/Edukacja otwarta
  18. Projektowanie działań edukacyjnych/Metoda projektów w pracy z dzieckiem
  19. Psychologia edukacji
  20. Psychologia społeczna
  21. Tablica interaktywna w procesie edukacji / Nowe technologie w pracy nauczyciela
  22. Teoretyczne podstawy kształcenia
  23. Teoretyczne podstawy wychowania
  24. Terapia pedagogiczna

Moduł zawodowy: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

  1. Biblioterapia/Arteterapia
  2. Kultura języka
  3. Literatura dziecięca
  4. Piosenki dla dzieci
  5. Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w klasach I-III
  6. Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w przedszkolu
  7. Podstawy prawa opiekuńczego i oświatowego /Prawne aspekty zawodu nauczyciela
  8. Praca z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze
  9. Praca z dzieckiem zdolnym i twórczym
  10. Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania dzieci języka obcego
  11. Rytmika/Taniec dla dzieci
  12. Słowo w przestrzeni scenicznej/Pantomima
  13. Wiedza o informatyce
  14. Wiedza o języku polskim
  15. Wiedza o matematyce
  16. Wiedza o muzyce
  17. Wiedza o naukach przyrodniczych
  18. Wiedza o plastyce
  19. Wiedza o technice
  20. Wiedza o wychowaniu fizycznym
  21. Wspieranie rozwoju dziecka poprzez zabawę
  22. Wspieranie rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym
  23. Wspieranie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
  24. Wspomaganie rozwoju dziecka z problemami edukacyjnymi, emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania
  25. Wyrównywanie szans edukacyjnych

Moduł zawodowy - metodyczny

  1. Metodyka edukacji informatycznej i posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną
  2. Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III
  3. Metodyka edukacji matematycznej w przedszkolu
  4. Metodyka edukacji muzycznej
  5. Metodyka edukacji plastycznej
  6. Metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III
  7. Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu
  8. Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej
  9. Metodyka edukacji technicznej
  10. Metodyka edukacji zdrowotnej
  11. Metodyka nauczania dzieci języka angielskiego/Metodyka nauczania dzieci języka niemieckiego
  12. Metodyka wychowania fizycznego

Zasady kwalifikacji

Zapoznaj się z zasadami rekrutacji uchwalonymi przez Senat PWT na bieżący rok: kliknij

Harmonogram kwalifikacji

Sprawdź harmonogram rekrutacji na bieżący rok: kliknij