Kod | PP-SJ |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu |
Kierunek studiów | PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Jednolite magisterskie |
Profil studiów | praktyczny |
Czas trwania | 5-letnie |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
W wychowaniu chodzi o to, ażeby człowiek się stawał coraz bardziej człowiekiem, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich. (św. Jan Paweł II)
Opis studiów
W dniu 10 maja 2021 r. Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu podpisał z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Porozumienie o współpracy przy prowadzeniu studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela w dyscyplinie PEDAGOGIKA. Studia te mają być kontynuacją zainicjowanego na PWT w 2019 r. kształcenia na jednolitych studiach magisterskich o profilu ogólnoakademickim, które cieszyły się i cieszą zainteresowaniem wśród studentów. W ten sposób PWT ubogaca swoją ofertę edukacyjną o kształcenie specjalistów, których brak na rynku pracy i na których jest wyraźne zapotrzebowanie społeczne.
Specyfiką kształcenia pedagogów na PWT, wyróżniającą naszą Uczelnię spośród innych w mieście i regionie, także prowadzących kierunki pedagogiczne jest wyraźne zdefiniowanie aksjologiczne, z zachowaniem pełnej gwarancji swobody światopoglądowej. Pomimo, że jest to kierunek i program oczywiście świecki, absolwenci tego kierunku na PWT w znaczący sposób w działalności edukacyjnej odwołują się do określonego wymiaru aksjologicznego. Tym samym więc kształcenie pedagogów na PWT ma istotne znaczenie dla regionu tak w wymiarze społecznym, ekonomicznym, ale i aksjologicznym, tak potrzebnym w obecnych czasach.
Kierunek uzyskał aprobatę Ministerstwa Edukacji i Nauki w 2023 r. i zostanie uruchomiony w dn. 1 października 2023.
Cele studiów
- Absolwent jednolitych studiów magisterskich pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest przygotowany do podjęcia pracy w różnych placówkach realizujących działania edukacyjne, kulturalne i oświatowe na poziomie kształcenia przedszkolnego i wczesnoszkolnego, w szczególności jako:
- nauczyciel-wychowawca w placówkach przedszkolnych
- nauczyciel szkoły podstawowej w klasach I-III
Program ogólny
Absolwent jednolitych studiów magisterskich na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna posiada rzetelną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu prowadzenia nauczania na poziomie przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Studia przygotowują także do nauczania języka angielskiego lub języka niemieckiego w przedszkolu oraz w klasach I-III szkoły podstawowej.
Wiedza
- Absolwent posiada pogłębioną wiedzę z pedagogiki i psychologii. Zna miejsce i znaczenie pedagogiki w systemie nauk, jej relacje z innymi naukami, jej założenia metodologiczne oraz znaczenie dla systemu edukacji. Zna biologiczne, filozoficzne, społeczne i psychologiczne podstawy kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem rozwoju i zaburzenia rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zna funkcjonowanie instytucjonalne szkół i przedszkoli, sposoby organizowania edukacji dostosowanej do potrzeb i możliwości dzieci. Posiada również wiedzę z zakresu poszczególnych ścieżek edukacyjnych oraz metodyk nauczania poszczególnych przedmiotów.
Umiejętności
- Ponadto absolwent posiada umiejętności pozwalające na skuteczne prowadzenie procesu dydaktycznego w przedszkolu, jak również w klasach I-III szkoły podstawowej. Potrafi prawidłowo dobierać cele, metody i środki dydaktyczne w procesie nauczania, z wykorzystaniem nowych technologii. Potrafi komunikować się z dziećmi, rodzicami i innymi specjalistami, potrafi współpracować w grupie i kierować pracą grupy oraz rozwiązywać konflikty. Posiada umiejętności diagnozowania rozwoju dzieci i ich osiągnięć edukacyjnych, potrafi pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami rozwojowo-edukacyjnymi. Potrafi również projektować i realizować innowacyjne programy edukacyjne.
Kompetencje społeczne
- Absolwent posiada kompetencje społeczne niezbędne w pracy z dziećmi w przedszkolu oraz w klasach I-III szkoły podstawowej. Jest otwarty w kontaktach z podopiecznymi i wrażliwy na ich potrzeby. Jest świadomy wpływu, jaki wywiera na ich osobowość i przyszłość. Rozumie znaczenie współpracy z rodzicami uczniów i stara się ją pogłębiać. Zna zasady etyki zawodowej i gotów jest do ich przestrzegania. Posiada świadomość konieczności rozwoju własnych kompetencji zawodowych. Również docenia i realizuje ideę uczenia się przez całe życie. Wykazuje przy tym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.
Program szczegółowy
Charakterystycznymi wyróżnikami kierunku są następujące przedmioty
Moduł pedagogiczno-psychologiczny
- Diagnoza edukacyjna dla nauczycieli
- Edukacja regionalna i międzykulturowa
- Edukacja zdrowotna
- Historia wychowania
- Komunikacja społeczna
- Metody poznawania dziecka
- Organizacja i zarządzanie placówką oświatową
- Pedagogika chrześcijańska
- Pedagogika medialna/Media w edukacji
- Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
- Pedagogika porównawcza
- Pedagogika przedszkolna
- Pedagogika społeczna
- Pedagogika wczesnoszkolna
- Podstawy logopedii
- Podstawy pedagogiki specjalnej
- Polityka oświatowa/Edukacja otwarta
- Projektowanie działań edukacyjnych/Metoda projektów w pracy z dzieckiem
- Psychologia edukacji
- Psychologia społeczna
- Tablica interaktywna w procesie edukacji / Nowe technologie w pracy nauczyciela
- Teoretyczne podstawy kształcenia
- Teoretyczne podstawy wychowania
- Terapia pedagogiczna
Moduł zawodowy: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
- Biblioterapia/Arteterapia
- Kultura języka
- Literatura dziecięca
- Piosenki dla dzieci
- Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w klasach I-III
- Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w przedszkolu
- Podstawy prawa opiekuńczego i oświatowego /Prawne aspekty zawodu nauczyciela
- Praca z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze
- Praca z dzieckiem zdolnym i twórczym
- Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania dzieci języka obcego
- Rytmika/Taniec dla dzieci
- Słowo w przestrzeni scenicznej/Pantomima
- Wiedza o informatyce
- Wiedza o języku polskim
- Wiedza o matematyce
- Wiedza o muzyce
- Wiedza o naukach przyrodniczych
- Wiedza o plastyce
- Wiedza o technice
- Wiedza o wychowaniu fizycznym
- Wspieranie rozwoju dziecka poprzez zabawę
- Wspieranie rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym
- Wspieranie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
- Wspomaganie rozwoju dziecka z problemami edukacyjnymi, emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania
- Wyrównywanie szans edukacyjnych
Moduł zawodowy - metodyczny
- Metodyka edukacji informatycznej i posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną
- Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III
- Metodyka edukacji matematycznej w przedszkolu
- Metodyka edukacji muzycznej
- Metodyka edukacji plastycznej
- Metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III
- Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu
- Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej
- Metodyka edukacji technicznej
- Metodyka edukacji zdrowotnej
- Metodyka nauczania dzieci języka angielskiego/Metodyka nauczania dzieci języka niemieckiego
- Metodyka wychowania fizycznego